در زندگی مدرن امروزی تحرک کم و تغذیه نامناسب باعث بروز بیماری های قلبی، تنفسی و در بیشتر انسانها شده است. از طرف دیگر هر کدام از ما با استفاده از وسایل نقلیه با سوخت های فسیلی حجم زیادی از انواع آلاینده های هوا و صدا را تولید می کنیم. ولی همیشه راه های بهتری هم وجود دارند. با توجه به مشکلات فراوان ناشي از حمل و نقل موتوري در شهر هاي بزرگ و به ويژه تهران، يکي از گزينه هاي مناسب براي مرتفع ساختن اين مشکلات استفاده از دوچرخه مي باشد. فرهنگ سازي استفاده از دوچرخه و ياد آوري مزاياي آن پيش از فراهم آوردن ساختارهاي لازم، گامي مهم در راستاي عملي کردن اين شيوه حمل و نقلي مي باشد. چرا که صرف کردن هزينه هاي بسيار و ايجاد زيربناهاي مناسب بدون فرهنگ سازي، جز اتلاف سرمايه نتيجه اي ديگر در پي نخواهد داشت.
بررسي ها نشان مي دهد، از ديد شهروندان مهمترين عوامل عدم استفاده از دوچرخه باب نبودن فرهنگ استفاده، پايين بودن شان اجتماعي و کم بودن مسيرهاي ویژه دوچرخه مي باشد و در مقابل ترافيک شهري، اتلاف وقت در ايستگاه هاي حمل و نقل عمومي و وجود مسيرهاي مناسب، پتانسيل لازم براي افزايش استفاده شهروندان از اين طرح را فراهم خواهدنمود.
اگر میخواهیم با مشکلاتی مثل ترافیک، آلودگی هوا، آلودگی صوتی و کم تحرکی شهروندان مبارزه کنید باید شهروندان را تشویق کنید که ضمن تغییر سبک زندگی از وسایل پر تحرک تری برای حمل و نقل استفاده کنند. ما امیدواریم که دولت بتواند فضا و بسترسازی بیشتری را برای توسعه دوچرخه سواری فراهم کنند تا شهروندان شهرهای بزرگ خودروهای خود را کنار بگذارند و به این سبک حمل و نقل پاک روی بیاورند.
دوچرخه، وسیلهای ارزان، ساده و کم هزینه و از آن سو فعالیتی محبوب برای دوستداران محیط زیست است. ورزشی که شهروندان مانند دوومیدانی و پیاده روی میتوانند بدون نیاز به آموزش خاص و در همه سنین به آن مبادرت کنند.
بسیاری از شهرهای مختلف دنیا این روزها در حال پیشبرد برنامههایی برای توسعه زیر ساختهای شهری برای استفاده بیشتر از دوچرخه هستند. روزهایی را به نام دوچرخه سواری در کشورشان ثبت کرده اند، سرمایه گذاریهای متفاوتی انجام میدهند، مسیرهای خاص برای دوچرخه سواران تعبیه کرده و اقدام به طراحی شبکههای جادهای در شهرها به صورت امن و در دسترس برای اهالی این سبک حمل و نقل پاک کرده اند با این وجود سرعت این برنامه ریزی در جهان به نسبت افزایش شهرنشینی و آلودگیهای محیط زیستی کند است و در این بین اگر نگاهی به برنامه ریزی های صورت گرفته برخی از کشورها بیاندازیم سرعت ایران در این برنامه ریزی کندتر است.

اما در ایران چه کارهایی برای توسعه این سبک حمل و نقل پاک صورت گرفته است؟ بیش از یک دهه است که در تهران شعار شهر انسان محور از سوی مسئولین شنیده شده اما هنوز زیرساختهای استفاده از این وسیله در هیچ کجای حمل و نقل عمومی شهر و حتی بسیاری از معابر تفریحی نیز به شکل گسترده فراهم نشده است و هر روز شاهد بیشتر شدن تعداد خودروها در خیابانهای اصلی بوده و حتی موتورسیکلتها پا را فراتر گذاشته و در معابر انسانی و پیاده روها حریم امن مردم را به خطر میاندازند.
این عدم رشد و توسعه زیرساختهای دوچرخه سواری نشان میدهد که سیاست گذاریهای صورت گرفته در حوزه شهری در این خصوص تا به امروز به بن بست خورده و نتیجه نداده است.
هزینهها و برنامه ریزی ها کافی نبوده و کمترین سهم برای توسعه استفاده از این وسیله یا حتی استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در نظر گرفته شده است و ساختن بزرگراه های جدید و اضافه کردن خودروهای بیشتر دیگر راهکار مناسبی برای کلانشهرهای کشور نیست. بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا، راه حل را در استفاده از سامانه های حمل و نقل اشتراکی و وسایل نقلیه کوچک و بدون آلایندگی یافته اند. همهی ما از سفری امن و راحت استقبال میکنیم، و استارتاپهای حمل و نقل هم با همین هدف سبز وارد این کارزار شدند.


حوزه حمل و نقل قطعا حوزهای پر خطر و سرعت تغییرات در آن بسیار زیاد است. بنابراین استارتاپهای حوزه حمل و نقل، وظیفه دارند همزمان با جلب اعتماد مشتری، روز به روز خدماتشان را با این تغییرات وفق دهند تا بتوانند جایگاهشان را در این حوزه، تثبیت کنند.

رورو یک استارتاپ در حوزه حمل و پاک است که در ایران فعالیت خود را آغاز کرده و شامل دوچرخه، دوچرخه برقی و اسکوتر برقی است. با اپلیکیشن رورو به سادگی نزدیکترین وسیله نقلیه را پیدا کنید. قفل وسیله را با اسکن کد آن باز کنید. لذت یک سفر متفاوت و بدون ترافیک و نگرانی از جای پارک را تجربه خواهید کرد.